Sociala roller

Vi har alla sociala roller - ni vet det där vi klär oss i när vi gör entré i en social grupp.

Rollerna kan te sig olika.
Till exempel Lisa som alltid fnittrar lite för mycket när gruppen till störst del består av folk hon inte känner - medan hon i mindre sammanhang, där hon känner alla närvarande väl, är lugn och fnittret är som bortblåst.
Eller Anders som alltid står vid spisen, med ryggen mot gästerna, när folk kommer hem till honom.
En annan tydlig roll är den där som alltid, verkligen alltid, kommer en timme senare än alla andra men när hon / han kommer får personen allas uppmärksamhet.

Jag har frågat mina närmaste vänner om vilken min sociala roll är och svaren jag fick var verkligen överväldigande. Det jag fick höra var bland annat

Impulsiv
Kärleksfull
Barnslig
Ärlig
Skapande
Ball
Klok
Pratglad
Spirituell

Det är otroligt smickrande ord och härliga att höra.
Det har nog, med största sannolikhet, inte alltid varit så här. Hade jag frågat mina vänner för 8-10 år sen, när jag var runt 30, så hade svaren troligtvis varit "labil, osäker, känslig, snäll, bekräftelsesökande".

De sociala rollerna är inte statiska utan förändras med omständigheter och sin egen emotionella utveckling vad gäller sin identifikation. Shit vad pretto det där lät. Jag syftar i alla fall på självkänslan och självförtroendet i hur man är i relation till andra.
Jag blir fortfarande osäker och ofta undrar jag hur jag ska förhålla mig till vissa personer eller sociala grupper. No doubt about it.
Men jag inser, av mina vänners uppfattning om mig, att någonting har hänt.

Någonting stort.

Jag har ta mig tusan nått en fas där min inre utveckling har uppfattats av mitt sociala nät. Det är häftigt att känna det eftersom en inre utveckling behöver tid på sig för att uppfattas av andra. Gamla intryck har ju en förmåga att hänga kvar alltför länge innan de nya tas emot. Nu har de tagits emot.

Yes!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0