70 år och hon är yngre än mig

Jag går ju en webbutbildning i retorik / föreläsarteknik nu. Den ges av Snackasnyggt. I den tas det upp hur man ska fånga upp lyssnarnas fördomar direkt. Detta för att väldigt förenklat, få dem att fokusera på vad du vill förmedla i stället för att fundera över sina fördomar om dig som talare. Bland annat nämns det att vi svenskar är väldigt fokuserade på ålder och att vi därför bör ta upp vår ålder direkt - annars kommer lyssnarna sitta och grunna på vilken siffra som passar mig.

Då börjar ju jag givetvis gå i spinn. Ni som någon gång har träffat mig vet att jag ser ung ut (i alla fall innan man fokar på mina silverslingor). Av den anledningen hamnar jag ofta i åldersfällan i konversationer. Jag säger fällan eftersom det är krångligt att ta sig upp ur det nätet.

Den andra: Hur gammal är du?
Jag: 39
Den andra Hahaha. Ja visst. Hur gammal är du?
Jag: 39
Den andra: Ja visst Sure! På allvar,... Är du det? Asså, på RIKTIGT???
Jag Ja, faktiskt.
Den andra: Men... Du ser så UNG ut!

Ja, ni fattar. Fortsättningen är en kvart, tjugo minuter om dels att jag ser ung ut och dels att jag känns ung och fortsättningsvis en del mummel tills den andra har gått vidare till någon under 30-strecket.

Vad är en ålder då? Är det siffran som sätter ribban för vilka vi är eller sitter det i hur mycket man har landat i vem man är och / eller vill vara?
Är jag yngre än dem i mitt sociala nätverk som är jämngamla (ur sifferperspektiv) om jag har fler yngre vönner (också detta är satt i sifferram)?
Sitter inte ålder i själen? Blir man inte gammal först när kroppen och själen bestömmer sig för att dra ned på takten?

Min mamma var gammal under hela min uppväxt. Hon var trött och ofta ledsen och led på tillvaron. Inte konstigt med tanke på omständigeterna (äs gamla inlägg) som hon såg det som omöjligt att ta sig ur.
Däremot, ungefär en månad efter att jag officiellt hade lämnat föräldrahemmet, så bröt hon sig loss från min pappa. Sen den dagen känns hon yngre för varje år som går. Hon reser inom Sverige och runt i världen mellan tre - sex gånger per år, är aktiv i en hel del styrelser och organisationer, går på middagar nästan varje vecka och hänger på restauranger, krogar och med barnbarnen. Hon är ung. Och är 70 år.

Med min mamma som förebild har jag svårt att se ålder som en siffra. Jag tror bestämt att den sitter i sinnena.

Tips för kvällen: Se Stocktown en musikdokumentär - ikväll på SVT kl 22.00




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0