Banan eller apelsin?

Jag prenumererar på lite nyhetsbrev och mejl som förgyller mina måndagar och gör veckan mer innehållsrik. Ett av dessa kommer från Olof Röhlander som arbetar som inspiratör och mental tränare (nya ordet för coach gissar jag).

I veckans peptalk skriver han om att göra val och det har jag nu gått igång på.

Jag har en del människor runt omkring mig som är rädda för det här med val. Det är som om de upplever val som någonting farligt. Det är typ:

- Banan eller Apelsin?
- Låt mig tänka...

En timme går

- Har du bestämt dig?
- Njaee

En dag går

- Okej, kom igen nu, banan eller apelsin?
- Vänta lite...
- Men du ska ju bara välja frukt.

En vecka går

Apelsin eller äpple?
- Vad hände med bananen?
- Jag har ätit den.
- Mäh!

Vad jag går igång på är alltså sensmoralen att man missar mycket i rädsla av att - just det - missa något. Nu handlar inte alla val om frukter eller färgen på kvällsoutfiten men oavsett djupet i valen vi står inför så handlar det om modet att lita på sin magkänsla.
Blått eller rött? Privat dagis eller kommunalt? Vaccin eller inte?
Om vi litar på magkänslan mer och låter hjärnans matematiska argument vila lite så kan det hända att valen inte längre ter sig så svåra.

Eller så gör de det men då har vi fortfarande inte förlorat någonting. Eftersom vi väljer och inte är passiva.

Är jag ute och cyklar eller har jag en poäng?

Kommentarer
Postat av: Åsa Gunnt

Hej Caridad! Jag kan hålla med dig i ditt tänk om rädsla att missa något när man står inför olika val.. Så inte är du ute och cyklar. Man kan undra hur många sådana tabbar man har gjort i sitt liv. Dags att sluta vara så rädd för att göra val , bara de blir rätt. Men vad är det som säger att man gjort rätt förens man har gjort dem. Kram

2011-10-31 @ 17:33:14
Postat av: Bruden Hon Själv!

Du har träffat rätt..magkänslan brukar oftast ha rätt! Vilket jag verkligen fått erfara på gott och ont senaste tiden.

/Din älsklingsnorrlänning

2011-10-31 @ 17:54:33
URL: http://draggel.blogg.se/
Postat av: Rita

Grym du är!

2011-11-02 @ 00:58:12
URL: http://ritaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0